سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمع کشاننده به هلاکت است و نارهاننده ، و ضامنى است حق ضمانت نگزارنده ، و بسا نوشنده که گلویش بگیرد و پیش از سیراب شدن بمیرد ، و ارزش چیزى که بر سر آن همچشمى کنند هر چند بیشتر بود مصیبت از دست دادنش بزرگتر بود ، و آرزوها دیده بصیرت را کور سازد و بخت سوى آن کس که در پى آن نبود تازد . [نهج البلاغه]

       بسم الله الرحمن الرحیم

     بعد از تلاش چندین ساله "تفسیر روشنایی" به چاپ رسید. درخلال این کار به این نتیجه رسیدم که بر خلاف هیاهوی بیرون، قرآن کریم بیش از حد قابل تصور در غربت به سر می‌برد. هرجا که بروی، به محض این‌که بفهمند در رابطه با این کتاب کار می‌کنی، چنان برخورد می‌کنند که اگر از ایمان ضعیف برخوردار باشی، دیگر هرگز حاضر نمی‌شوی که نام قرآن را بشنوی.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید حسین فاطمی 90/5/12:: 6:28 عصر     |     () نظر

  ...چیزی که من بسیار از آن لذت بردم، شماره اول این مطالب است. شاید اولین بار باشد که مفسری این‌چنین نگاه دقیق و موشکافانه به موضوع دارد. ایشان نظم قرآن کریم را "احدی الکبر" می‌داند. که در واقع هم همینطور است اما متاسفانه در این زمینه به خصوص کمتر صحبت کرده ‌است. شاید از نظر ایشان کافی بوده اما چون سخن جدیدی است ما بیشتر از این انتظار داشتیم. پس به ناچار با توجه به گفتار ایشان صحبتی را که مدت‌ها در ذهن خلجان داشت، به رشته تحریر بیاورم. زیرا وقتی می‌گوییم این کتاب شگفت انگیز است، باید مصداقی روشن بر این گفته پیدا کنیم که جامعه مدرن امروزی با آن آشنا باشند. یک مطلب را از گفته‌های مرحوم محمد رشید بن علی رضا بیان می‌کنیم و به نظر من اشاره به چند نکته دیگر هم ضروری است.

     پس می‌گوییم، ساختار این اثر جاویدانه با حفظ حرمت لازم الوجوب آن که روی چشم ما جا دارد، از دو لحاظ شایان بررسی است:

  • از لحاظ قالب
  • از لحاظ سبک

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید حسین فاطمی 90/5/12:: 6:25 عصر     |     () نظر

       ... از همین جا ویژگی‌های اثری که پیش رو دارید، روشن می‌شود. در این نوشتار روی این مطالب به دقت اهمیت داده شده است:

  1. سعی شده‌است که تمام یک سوره مطمح نظر باشد، نه جزء و یا حزب. بررسی آیات یک سوره بر اساس موضوعاتی است که سوره مبارکه را به قسمت‌های متنوعی تقسیم می‌کنند. این نوع بررسی یک حسن دارد و یک مشکل. حسن آن این است که آیات مرتبط با هم جدا می‌شود و خواننده وقتی سوره‌ای را به پایان می‌رساند، یک تصویر کلی در ذهنش نقش می‌بندد. مشکل آن این است که اولا پیدا کردن آیات مرتبط کار دشواری است. در ثانی بین آیاتی که با هم ارتباط دارند، گاهی به آیه‌ای بر می‌خوری که ربط دادن آن به ما قبل و ما بعدش کار سختی است اما اگر مقداری حوصله باشد، ارتباط آن پیدا می‌شود و در این صورت لذت دو چندان عاید نویسنده می‌گردد. حسن بررسی آیه آیه این است که مفسر هیچ وقت با مشکل ارتباط داشتن آیه‌ای به ما قبل و ما بعدش ندارد. چه بسا که پیرامون یک آیه تا دلش بخواهد قلم فرسایی‌ نماید و مشکل آن این است که خواننده بعد از این‌که سوره‌ای را به پایان برساند، یک تصویر کلی از مطالب خوانده شده در ذهن نداشته باشد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید حسین فاطمی 90/5/12:: 6:21 عصر     |     () نظر

مناجات نامه

خدای خوب و دانای و توانا

خدای چشمه سار و رود و دریا

خدای کوه‌های و دره و سنگ

خدای کهکشان و آسمان‌ها

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید حسین فاطمی 90/5/12:: 6:17 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها