سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس حکمت ترس از خداونداست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

سید حسین فاطمی، در سال 1341 خورشیدی، در سرزمین یکاولنگ، یکی از فرمانداری‌های ولایت بامیان، چشم بر جهان گشود. هنوز مشغول  تحصیلات ابتدای بود که باید یکی از دو راه را انتخاب می‌کرد: عشق به ادامه مکتب و نظر خیرخواهانه پدر.

         فاطمی با این‌که در مکتب ابتدایی –دهاتی- مشغول بود اما نشانه‌های استعدادش نظر مفتشینی را که گاهی سرزده از آن مکاتب خبر می‌گرفتند، به خود جلب کرد. حتی یکی از آنها حاضر بود که تمام مصارف وی را تقبل کند تا او در لیسه دهن چهارده ادامه تحصیل بدهد اما پدر این اجازه را نداد و دوست داشت که او در حوزه علمیه باشد.

     فاطمی با مدرگ سوم ابتدایی –صنف سوم مکتب دهاتی آن زمان- نظر پدر را انتخاب کرد و در مدرسه محمدیه زارین به ادامه تحصیل پرداخت. دیری نپایید که جذب آموزه‌های دینی شد اما محیط آن دیار را به شدت تنگ احساس می‌کرد. با توجه به این‌که راهی به حوزه علمیه نجف نداشت، راهی ایران شد و در حوزه علمیه خراسان رضوی به ادامه تحصیل پرداخت. سال 1383 فارغ التحصیل حوزه علمیه مشهد مقدس شد.

     فاطمی علاوه بر دروس حوزه‌ای، با سه زبان زنده دنیا آشنایی دارد و در سال 1375 وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد. متأسفانه وقتی به دانشگاه رسید که آن جاذبیت آرمانی را برایش نداشت. خودش در این زمینه می‌گوید: "سال 1375 بود که در دانشگاه فردوسی مشهد، رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی قبول شدم. سخت مشتاق بودم که حوزه و دانشگاه را باهم تلفیق کنم. می‌خواستم در فقه اسلامی کاوش جانانه‌ای داشته باشم. سال‌های اول و دوم برایم جالب بود، چون درس‌های عمومی آن مجذوبم کرده بود؛ درس‌هایی مثل روش تحقیق و... برایم تازگی داشت. همینکه به درس‌هایی تخصصی رسیدم، ناگهان خودم را مغبون احساس کردم. چون من آن‌جا به امیدی رفته بودم که جاهای پیچیده حوزه برایم حل شود اما این طور نشد. در حوزه سه جلد شرح لمعه را خوانده بودم، در دانشگاه یکی از درس‌های تخصصی آن، متن همان سه جلد کتاب بود که در مجموع به صد و پنجاه صفحه A4     هم نمی‌رسد. قبلا عربی معاصر را در دانشگاه رضوی و دفتر تبلیغات تا سطح عالی دیده بودم اما آنجا از این خبرها نبود. بیرون از آن‌جا ادبیات مدرن کار می‌کردم، آن جا اما با این ادبیات فرسنگ‌ها فاصله داشت. قبلا انگلیسی را در سطح بالایی پاس کرده بودم، در آن‌جا     Sentence structure برای خودش آقا بود و لذا عطای دانشگاه را به لقایش بخشیدم."

     سال 1370 بود که فاطمی راه جدیدی را تجربه می‌کرد و آن رفتن به سمت شعر و داستان بود. دیری نبایید که در این زمینه هم به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد. مدت شش ماه کارشناس شعر مقاومت در سازمان تبلیغات اسلامی مشهد بود. بعد خودش انجمنی به نام "انجمن شاعران افغانستان" تأسیس کرد. سه سال این انجمن را سرپرستی نمود. اکنون بسیاری از شاعران بعد از مقاومت حاصل تلاش آن سال‌ها است.

     فاطمی، در زمینه شعر، داستان، نقد  و فلکلور آثاری از خود به یادگار گذاشته است. کارهای داستانی و شعرش به شرح زیر می‌باشد:

  1. مجموعه شعری به نام "قصه یک مسافر". این کتاب در سال 1381 به چاپ رسید و در 1391 تجدید چاپ شد.
  2. مجموعه داستانی به نام "سا‌ل‌های سیاه". چاپ این کتاب را "نشر افراز" در تهران به عهده گرفته است و مراحل مثل گرفتن مجوز و... را پشت سر گذاشته و به زودی راهی چاپخانه خواهد شد.
  3. مجموعه شعری جمع آوری شده، به نام "مهر کبود". این کتاب مراحل تایپ و صفحه آرایی را پشت گذرانده است اما هنوز با ناشری در رابطه با چاپ آن صحبت نشده.

         گذشته از این‌ها، آثار شعری و داستانی فاطمی در کتاب‌های چون "مهاجران فصل دلتنگی"، "مشرق گل‌های فروزان"، "سنگی در دبه" و "خورشید تابان" و جود دارد و در نشریات متعددی قلم زده است که از جمله آنها به مجله "نگاه حوزه"، "دردری"، "امین، "روزنامه اطلاعات"، گلبانگ، بنیاد وحدت، فریاد عاشورا و روزنامه انصاف و... می‌توان اشاره نمود.

     در حال حاضر، فاطمی مشغول پژوهش‌های قرآنی است. حاصل این پژوهش، "تفسیرروشنایی" می‌باشد که جلد اول آن در سال 1390 به چاپ رسید و انتظار می‌رود که جلد دوم آن در ماه رمضان 1392 روانه چاپخانه بشود.

     تفسیری که ایشان برای آن زحمت می‌کشد، دارای نگاه متفاوت است. در معرفی نامه‌ای که با قلم خودش وجود دارد، پنج ویژگی را برای آن بر می‌شمارد که سه تای آن از این قرار است:  " یک: این کتاب، بعد از تفسیر سوره حمد، بر اساس موضوعات خاصی دسته بندی شده است. مثلا جزء اول سوره بقره را تحت عنوان پنج محور می‌بینی:

 20 آیه در رابطه با جامعه شناسی قرآن کریم وجود دارد.

 9 آیه در رابطه با توحید و تحدی.

 10 آیه در رابطه با قضیه حضرت آدم (ع).

 83 آیه در رابطه با بنی اسرائیل که در طی 8 مرحله بررسی شده است.

18 آیه دیگر در رابطه با حضرت ابراهیم (ع).

      دو: بر خلاف نگاه‌های رایج، نویسنده سعی کرده است، نگاه دیگر، از زاویه دیگر به این اثر آسمانی داشته باشد. مثلا، با حفظ حرمت آن که روی چشم‌‌ها جا دارد، می‌توان پرسید، این اثر الهی، در چه قالبی تجلی کرده است و دارای چه سبکی است؟

     از لحاظ قالب، آیا نظم است یا نثر؟ شعر است یا قطعه ادبی؟ یانه اثری است منحصر به فرد که نه پیش از آن چنین کتابی دیده شده است و نه بعد آن چنین کتابی دیده خواهد شد؟

     از لحاظ سبک، آیا گسسته نمایی و شاخه به شاخه شدن، حرف اول را می‌زند و یا در عین گسسته نمایی و شاخه به شاخه شدن، از وحدت عمیقی برخوردار است؟

     اگر از سبک قرآن کریم به خوبی سر در نیاوریم، برخی از ویژگی سبکی آن را می‌توان بر شمرد. اینها عبارتند از: گفتگو، تکرار ، تلخیص، تقابل و چینش مدرن.

     اهمیت هر یکی از اینها بر خواننده تیز بین پنهان نیست. زیرا اگر اثری بر گفتگو استوار شود، متن تصویری می‌شود و خواننده قدم به قدم با آن پیش خواهد رفت. درصد بالای قرآن کریم با گفتگو جلو می‌رود.

     تکرار هنری هم باعث می‌شود که متن خوانده شده در ذهن خواننده نقش بسته به مدت زیادی ماندگار بماند.

     تلخیص هنری این کتاب آسمانی یکی از شگفتی‌ها است. گاهی ماجرایی را دنبال می‌کنی که اگر در جای دیگر می‌بود، خود کتابی جداگانه‌ای می‌شد. این‌جا اما چنین نیست، با سرعت زیاد به مقصد می‌رسی و هیچ وقت با دست انداز‌ها و خالی گاه‌هایی رو به رو نمی‌شوی.

     تقابل یکی دیگر از ویژگی‌های سبکی این اثر شکوهمند است. هرجا سخنی از دنیا گفته بشود، صحنه آخرت را هم می‌بینی. هرجا از عذاب الهی می‌ترسی، رحمت واسعه به تو امید می‌بخشد. هرجا در شراره‌های جهنم بپیچی، جویباران سرسبز بهشت هم در پیش چشمانت مصور می‌شود. همه اینها به خاطر این است که تو انسان با چشم باز باید به مسیرت ادامه بدهی و خودت سرنوشت خودت را پی ریزی نمایی.

     چینش مدرن یکی از تکنیک‌های پیشرفته این کتاب الهی است. به گونه‌ای که گاهی احساس می‌کنی، یکی از عوامل عدم تحریف این کتاب آسمانی، چیدمان مدرن آن است.

    سه: برای معادل واژه‌های این کتاب آسمانی تلاش چشم‌گیری صورت گرفته و بیش از دوازده منبع، مورد استفاده نگارنده بوده است. اینها عبارتند از: مفردات ألفاظ القرآن، مجمع البیان، تفسیر شبّر، التفسیر المعین، کلمات القرآن تفسیر و بیان، غریب القرآن، تفسیر غریب القرآن و فرهنگ‌هایی چون: صحاح اللغة، کتاب العین، لسان العرب، مجمع البحرین، المنجد و المعجم الوسیط."

     فاطمی در دنیای مجازی و اینترنت هم حضور فعال دارد. وبلاگ‌ها و فیس بوک او از این قرار است:

http://mfatemi.blogsky.com/

http://shfatemi.persianblog.ir/

sayyedhussein.fatemi@facebook.com

 

     

 

 

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید حسین فاطمی 91/7/10:: 10:7 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها